Tip: Vertel iemand over uw plan om orde op zaken te gaan stellen.

Mij niet gezien!

Verschenen in het Witte Weekblad op 13 augustus 2008

Het is altijd leuk om mensen te bezoeken die net verhuisd zijn. Zeker als de verhuizing een verbetering is ten opzichte van de vorige situatie. Trots laten ze je vaak het hele huis zien en je mag alle kamers in. Kasten worden opengetrokken en iedereen mag de inhoud zien. Na een tijdje is die rondleiding natuurlijk helemaal niet meer nodig. En misschien ook niet meer gewenst. Ga eens voor uzelf na hoe graag u op dit moment de kasten voor uw vrienden zou willen opentrekken. Misschien denkt u nu wel: mij niet gezien!

Als mensen de hulp van een Professional Organizer inroepen is dit precies wat er gebeurt. En dan nog wel voor een wildvreemd persoon. Iemand die u nog nooit eerder heeft gezien, loopt met u het hele huis door en wil in alle kasten kijken. Voor veel mensen is dit een enorme drempel. Het idee dat vreemde ogen tot in het allerkleinste laatje komen kijken weerhoudt mensen ervan hulp in te roepen.

Precies dáárom heeft een gecertificeerde Professional Organizer een ethische code ondertekend. Die code houdt o.a. in dat een organizer respectvol met uw eigendommen omgaat en dat hij/zij alle informatie die hij/zij van cliënten krijgt, geheimhoudt.  Daarnaast komt een organizer altijd in situaties waarbij de hulpvrager een opruimprobleem heeft. Hij of zij is dus wel wat gewend en schrikt niet snel. Een organizer bekijkt de situatie vanuit de mogelijkheden die er zijn om de hulpvrager weer prettig in zijn huis te laten wonen.

Ook als u maar één kamer in huis georganiseerd wilt hebben, zal een organizer het hele huis willen zien. Hier is een goede reden voor: de organizer is altijd op zoek naar bergruimte. Laten we een voorbeeld uit mijn praktijk nemen. Mijn hulp werd ingeroepen om een werkkamer te organiseren. De grond stond er vol met stapels papier, zelfs op de stoelen kon je niet meer zitten. Ook de kasten langs de wand stonden vol met papier. In het intakegesprek bleek dat het meeste ervan niet onder handbereik hoefde te zijn. En een deel kon misschien zelfs wel weg. Tijdens de rondgang door het huis viel mij een diepe gangkast op. Deze kast stond vol met spullen waarvan de eigenaar zei dat daar misschien ook wel veel van weg kon.

Op de dag dat ik kwam organiseren hebben we eerst de gangkast aangepakt. Veel spullen daaruit konden inderdaad weg en de kast kon anders worden ingedeeld. Zo bleef er een aantal planken over waar het hele archief van de cliënt op neergezet kon  worden. Dit alles nam niet meer dan een uur in beslag! Na een dag hard werken in de werkkamer bleek dat een deel van de te bewaren papieren in de gangkast kon worden gearchiveerd. Dit gaf ruimte voor de mappen die wel onder handbereik moesten blijven. Het eindresultaat was een lege vloer, stoelen waar je weer op kon zitten en een zeer tevreden cliënt.

Nieuwsgierig geworden?
Mijn naam is Babs van Hasselt. Ik ben Professional Organizer. U kunt met mij een afspraak maken voor een opruimsessie bij u thuis of op het werk. Tevens kan ik workshops verzorgen. Kijk voor meer informatie op www.vanhasseltorganizing.nl of bel 06 30774264.

Professionele hulp bij het opruimen. Hoe werkt het?
Een Professional Organizer helpt u bij het structureren en ordenen van uw huis of werkplek. Na een eerste telefonisch contact volgt er een intakegesprek op de plaats die u georganiseerd wilt hebben. Aan het einde van het gesprek worden er afspraken gemaakt over het plan van aanpak, de kosten en de geschatte duur van de opruimsessie. Op de afgesproken dag(en) gaat letterlijk alles wat zich in de te organiseren ruimte bevindt door uw handen. U beslist wat bewaard moet blijven en wat weg kan. Wat bewaard moet blijven wordt gesorteerd. Aan het eind van de sessie wordt de ruimte opnieuw ingericht.