Tip: Vertel iemand over uw plan om orde op zaken te gaan stellen.

Dank u, Sinterklaasje.

Verschenen in het Witte Weekblad op 3 december 2008

December is cadeaumaand. Veel mensen vieren Sinterklaas en ook onder de kerstboom worden veel pakjes uitgewisseld. Dat brengt plezier met zich mee, maar als de feestrook is opgetrokken zitten we soms toch met de nieuwe aanwinsten in onze maag.

Want waar laat je dat gourmetstel, de nieuwe sapcentrifuge of dat hippe espressoapparaat? De meest rigoureuze maatregel is: iets nieuws erin, iets ouds eruit. Dat werkt altijd, maar we zijn vaak zo gehecht aan onze spulletjes. Dat oude koffiezetapparaat doet het toch nog prima en is handig als er veel visite komt. Dus proppen we het maar ergens in een kastje weg.

Zo liggen er ook heel wat fitnessapparaten te verstoffen op slaapkamers en staan onze zolders vol met dozen kleding waar we ooit weer in hopen te passen. Als je genoeg ruimte hebt, is dit geen probleem. Dat wordt het wel als het huis langzaamaan is dichtgeslibd en je voor je gevoel geen kant meer op kunt.

Maak dan van januari de opruimmaand. Houd nu vast een dag vrij om eens flink op te ruimen. Plan geen afspraken, zet de telefoon uit en probeer de kinderen onder te brengen bij vrienden of familie. Bedenk van tevoren waar de spullen die u niet meer nodig heeft heen moeten. Kijk waar in uw buurt de kringloopwinkel is en wat de openingstijden van de vuilstort zijn. Het is namelijk van groot belang dat u de zaken waar u afstand van wilt doen ook direct wegbrengt. Als die nog weken in de gang of schuur staan te wachten, is de kans groot dat de twijfel toeslaat en de spullen opnieuw in uw huishouding opgenomen worden.

Kijk als u straks de kerstboom op gaat tuigen eens naar de manier waarop u vorig jaar de kerstspullen had opgeruimd. Wellicht is daar dit jaar verandering in aan te brengen. Er zijn tegenwoordig prachtige plastic kratjes te koop met een vakverdeling voor uw breekbare kerstboomballen en ander moois.
Denk bij het geven van cadeaus eens aan een doecadeau of een dagje weg. Bedenk voor de aanschaf van een groot apparaat of u er wel plaats voor heeft. En bovenal, consuminder. Wat er niet in komt, hoeft er ook niet uit. Heel prettige feestdagen!

Meer weten?
Mijn naam is Babs van Hasselt. Ik ben Professional Organizer. U kunt met mij een afspraak maken voor een opruimsessie bij u thuis of op het werk. Tevens kan ik workshops verzorgen. Kijk voor meer informatie op www.vanhasseltorganizing.nl of bel 06 30774264.

Professionele hulp bij het opruimen. Hoe werkt het?
Een Professional Organizer helpt u bij het structureren en ordenen van uw huis of werkplek. Na een eerste telefonisch contact volgt er een (gratis en vrijblijvend)  intakegesprek op de plaats die u georganiseerd wilt hebben. Aan het einde van het gesprek worden er afspraken gemaakt over het plan van aanpak, de kosten en de geschatte duur van de opruimsessie. Op de afgesproken dag(en) gaat letterlijk alles wat zich in de te organiseren ruimte bevindt door uw handen. U beslist wat bewaard moet blijven en wat weg kan. Wat bewaard moet blijven wordt gesorteerd. Aan het eind van de sessie wordt de ruimte opnieuw ingericht.