Tip: Vertel iemand over uw plan om orde op zaken te gaan stellen.

Over opruimen en organiseren

Verschenen in het Witte Weekblad op 5 november 2008

Als kind kon ik geweldig goed mijn kamer opruimen.  Dat ging als volgt: alle rondslingerende kleren hup de wasmand in. Schoenen  onder het bed, bed even rechttrekken, sprei  erover. Van alles wat verder nog rondslingerde, maakte je stapeltjes  en die propte je in kasten en op planken. Op je tafel veegde  je de laatste rommeltjes bij elkaar en zette er een leuke tekening tegenaan. Als mijn ouders kwamen controleren, zagen ze een lege vloer, een opgemaakt bed en een lege tafel. Ik kreeg een pluim en mocht buiten gaan spelen.

Iets moeten terugvinden in deze kamer was natuurlijk een ander verhaal. Daarvoor moest ik dan al die lukraak weggepropte stapeltjes weer door. Het tegenovergestelde hiervan kan natuurlijk ook. Te snel  en te veel opruimen. Er wordt dan met verve weggegooid en opgeborgen en alles ziet er keurig uit, zowel buiten de kasten als erin. Maar ook hier is vaak het overzicht weg en heeft de opruimer na een paar weken geen idee meer waar de spullen zijn gebleven, terwijl hij ze wel nodig heeft.

Er is een middenweg . U gaat niet alleen opruimen, maar ook organiseren. U gaat eerst rustig zitten in plaats van direct aan te pakken. U stelt uzelf eerst een aantal vragen. Wat doe ik in deze ruimte en welke spullen horen daarbij? Op welke plaatsen doe ik dingen en wat heb ik daarvoor nodig? Alle spullen die niet in de kamer thuishoren moeten worden verzameld en elders een plaats krijgen. Wat maar een keer per jaar wordt gebruikt moet worden opgeslagen. Alles wat oud of kapot is mag weg. Wat geleend is mag terug naar degene van wie het is. Wat je niet meer gebruikt, maar nog goed is kan een tweede leven krijgen buiten je huis. Over blijven de spullen die wel in de ruimte thuishoren en die kunnen op een logische plek opgeborgen worden. Klinkt eenvoudig, toch?

Dat is het ook. Elk opruimproces kent dezelfde 5 stappen:  Sorteren, Afdanken (weggooien of een tweede leven gunnen), Vaste plek geven, Opbergen en Onderhouden. Maak van tevoren een plan van aanpak. Begin met een kleine klus, een la of een plank. Zorg voor een vuilniszak, 2 dozen (één voor opslag en één voor tweede leven) en een wasmand voor spullen die elders thuishoren. Een emmertje sop, een viltstift en een rol touw behoren ook tot uw standaarduitrusting. En dan aanvallen maar!

Wie op deze manier bezig gaat is aan het organiseren, niet aan het opruimen. En dat is een wereld van verschil.

Meer weten?
Mijn naam is Babs van Hasselt. Ik ben Professional Organizer. U kunt met mij een afspraak maken voor een opruimsessie bij u thuis of op het werk. Tevens kan ik workshops verzorgen. Kijk voor meer informatie op www.vanhasseltorganizing.nl of bel 06 30774264.

Professionele hulp bij het opruimen. Hoe werkt het?
Een Professional Organizer helpt u bij het structureren en ordenen van uw huis of werkplek. Na een eerste telefonisch contact volgt er een (gratis en vrijblijvend)  intakegesprek op de plaats die u georganiseerd wilt hebben. Aan het einde van het gesprek worden er afspraken gemaakt over het plan van aanpak, de kosten en de geschatte duur van de opruimsessie. Op de afgesproken dag(en) gaat letterlijk alles wat zich in de te organiseren ruimte bevindt door uw handen. U beslist wat bewaard moet blijven en wat weg kan. Wat bewaard moet blijven wordt gesorteerd. Aan het eind van de sessie wordt de ruimte opnieuw ingericht.