Tip: Vertel iemand over uw plan om orde op zaken te gaan stellen.

De keuken de baas

Verschenen in het Witte Weekblad op 10 september 2008

Als bij het openen van een keukenkastje een stapel plastic bakjes van de Chinees op uw hoofd valt. Als u op zoek naar het potje oregano er wel drie blijkt te hebben, allemaal halfleeg. Als u een cake wilt bakken, maar in de vorm liggen alle gebruiksaanwijzingen van uw apparaten. Dan is het tijd om te keuken aan te pakken!

Maak voor u begint de keukenwerkbladen leeg en schoon, op de vaste apparaten na. Zorg  dat er geen afwas meer is en zet een sopje klaar. Begin met een overzichtelijk klus, een plank, een kastje of een la. Zorg dat u het volgende bij de hand hebt: een vuilniszak voor wat wegkan, een lege wasmand om spullen in te doen die niet op de goede plek liggen, een doos voor Opslag en een doos voor alles wat u een tweede leven gunt buiten uw huis. Houd de tijd in de gaten. Zet eventueel een kookwekker.

Stel uzelf bij ieder voorwerp dat u tegenkomt dezelfde vraag: “Wanneer heb ik dit voor het laatst gebruikt?” Nooit? Weg ermee in de vuilniszak of de doos Tweede Leven. Een jaar geleden ? Weg ermee, behalve als het voorwerpen betreft die u maar één keer per jaar nodig hebt. Dan is het wel de vraag of ze kostbare plankruimte in uw keuken moeten blijven innemen. Stop ze anders in de doos Opslag. Een maand geleden ? Dan mag het blijven, leg het apart op het aanrecht. Gisteren? U kunt niet zonder dit onmisbare hulpmiddel. Maak het eventueel schoon en zet het zolang op het aanrecht. Maak de vrijgekomen ruimte schoon en zet alleen de artikelen die de sorteersessie hebben overleefd terug.

De vuilniszak kan weg en de spullen uit de wasmand gaan naar de plek waar ze thuishoren. De andere twee dozen zet u weg tot de volgende opruimsessie.  Houd bij het inruimen van uw schone keukenkasten de volgende stelregel aan. Dat wat u dagelijks gebruikt, moet onder handbereik zijn, in de bovenste la of op de voorste helft van de planken waar u het makkelijkst bij kunt. Wat u vaak gebruikt kan op de achterste helft van de planken of op de planken die iets minder makkelijk  te bereiken zijn. Voor alle zaken die u zelden gebruikt zijn de plekken in de keuken waar u alleen met een keukentrapje bij kunt. Ook kunt u ze buiten de keuken opslaan, in de schuur of op zolder. Spullen die alleen met de kerst gebruikt worden, kunnen net zo goed in een kerstdoos bewaard worden.

Tip: een draaiplateau is ideaal voor uw potjes met kruiden.  Het voorkomt dat u een hele plank door moet zoeken met het gevaar dat de voorste potjes in uw beslag terecht komen!

Is uw keuken een meerdagenproject geworden?
Mijn naam is Babs van Hasselt. Ik ben Professional Organizer. U kunt met mij een afspraak maken voor een opruimsessie bij u thuis of op het werk. Tevens kan ik workshops verzorgen. Kijk voor meer informatie op www.vanhasseltorganizing.nl of bel 06 30774264.

Professionele hulp bij het opruimen. Hoe werkt het?
Een Professional Organizer helpt u bij het structureren en ordenen van uw huis of werkplek. Na een eerste telefonisch contact volgt er een (gratis en vrijblijvend) intakegesprek op de plaats die u georganiseerd wilt hebben. Aan het einde van het gesprek worden er afspraken gemaakt over het plan van aanpak, de kosten en de geschatte duur van de opruimsessie. Op de afgesproken dag(en) gaat letterlijk alles wat zich in de te organiseren ruimte bevindt door uw handen. U beslist wat bewaard moet blijven en wat weg kan. Wat bewaard moet blijven wordt gesorteerd. Aan het eind van de sessie wordt de ruimte opnieuw ingericht.