Tip: Vertel iemand over uw plan om orde op zaken te gaan stellen.

Je moet ergens beginnen.

Verschenen in het Witte Weekblad op 4 juni 2008

Er is een hoop wilskracht voor nodig om het besluit te nemen dat er opgeruimd moet worden. Als er in het hele huis opruimklussen wachten, kan het wel eens moeilijk zijn om te beslissen waar te beginnen. Wat is de beste manier?

U kunt beginnen met het opruimen van de plek waar u zich het meest aan stoort. Dat kan die ongesorteerde stapel papier op het aanrecht zijn, of de berg schoenen in de slaapkamer. Ook kunt u beginnen bij de voordeur. Bij iedere volgende keer gaat u dan verder waar u gebleven was. Het belangrijkste is dat u niet teveel hooi op uw vork neemt. Herover uw huis met kleine stapjes tegelijk.

Begin dus met een overzichtelijke klus, een la, een plank, een volle kapstok. Zorg dat u het volgende bij de hand hebt: een vuilniszak voor wat wegkan, een lege wasmand om spullen in te doen die niet op de goede plek liggen en twee dozen, een voor opslag en een voor alles wat u een tweede leven gunt buiten uw huis. Spreek met uzelf een tijd af en houd die tijd in de gaten. Zet eventueel een kookwekker. In het begin kunt u het beste een opruimsessie tot maximaal 30 minuten beperken. Als u de slag te pakken krijgt, kunt u de tijd langzaam opvoeren.

Begin met sorteren: wat stuk of niet meer bruikbaar is kan direct de vuilniszak in. Wat niet op de plek thuishoort, gaat in de wasmand. Alles wat u niet voortdurend nodig hebt (skispullen, kerstverlichting) gaat in de doos Opslag en wat nog goed is, maar wat u niet meer kunt gebruiken gaat in de doos Tweede Leven. Alles wat wel op de plek thuishoort legt u zolang even op een stapel. Aan het eind van de sorteersessie krijgt dat dan een duidelijke plaats. Daarna gaat u met de wasmand uw huis door en zet u alle dingen uit de mand op de plaats waar ze thuishoren. De dozen Opslag en Tweede Leven zet u weg tot de volgende opruimsessie.

Op deze manier houdt u de opruimklus overzichtelijk. Probeer wel, als er veel op te ruimen valt, een paar keer per week zo’n opruimmoment in te plannen. Voorkom dat de plek die u net zo mooi heeft opgeruimd meteen weer volstroomt. Na een paar sessies zijn de dozen Opslag en Tweede Leven waarschijnlijk vol. Dan is het zaak om een plek te zoeken voor de dingen die opgeslagen moeten worden. Wat slechts eenmaal per jaar gebruikt wordt, denk aan kerstverlichting, kan het best op zolder of in de kelderbox bewaard worden. Voor zaken uit de doos Tweede Leven kunt u denken aan kringloopwinkels, Leger des Heils, opvangcentra, scholen en de bibliotheek.
Tip: Gezinnen kunnen de wasmandmethode dagelijks toepassen. Loop aan het eind van de dag door het huis en verzamel alles wat niet op z’n plek ligt in de mand. Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen kunnen zij betrokken worden bij het terugbrengen van alle items uit de mand naar de goede plek.

Liever niet in uw eentje opruimen?
Mijn naam is Babs van Hasselt. Ik ben Professional Organizer. U kunt met mij een afspraak maken voor een opruimsessie bij u thuis of op het werk. Tevens kan ik workshops verzorgen. Kijk voor meer informatie op www.vanhasseltorganizing.nl of bel 06 30774264.

Professionele hulp bij het opruimen. Hoe werkt het?
Een Professional Organizer helpt u bij het structureren en ordenen van uw huis of werkplek. Na een eerste telefonisch contact volgt er een intakegesprek op de plaats die u georganiseerd wilt hebben. Aan het einde van het gesprek worden er afspraken gemaakt over het plan van aanpak, de kosten en de geschatte duur van de opruimsessie. Op de afgesproken dag(en) gaat letterlijk alles wat zich in de te organiseren ruimte bevindt door uw handen. U beslist wat bewaard moet blijven en wat weg kan. Wat bewaard moet blijven wordt gesorteerd. Aan het eind van de sessie wordt de ruimte opnieuw ingericht.