Tip: Vertel iemand over uw plan om orde op zaken te gaan stellen.

Doe het samen

Verschenen in het Witte Weekblad van 1 december 2010

Voor mijn werk als Professional Organizer kom ik bij veel particulieren over de vloer. Eerst voer ik een intakegesprek waarin we het huis doorlopen en de cliënt vertelt wat er opgeruimd moet worden. Daarna geef ik een schatting van de benodigde tijd en de kosten. Als we tot een afspraak komen leg ik uit hoe we te werk zullen gaan.
 
Op de afgesproken dag arriveer ik een kwartier voor de afgesproken tijd. Ik vind het prettig om de benodigde spullen uitgezet te hebben en precies op tijd te beginnen. Voor het opruimen van een kamer heb ik verschillende formaten sorteermandjes bij me. De klant zorgt voor grote kartonnen dozen, stofzuiger en schoonmaakspullen. Gaat het om een in de war gelopen administratie dan breng ik diverse soorten mapjes, ordners en kantoorartikelen mee,  zoals een nietapparaat, perforator etc.
 
Als het om stapels papier gaat beginnen we met het bovenste blaadje. Wat is het, waar hoort het bij? Moet er iets mee gedaan worden? Als dat binnen twee minuten kan, doe het dan nu. OK, volgende blad. Wat is het en waar hoort het bij? Zo werken we de hele stapel door. Alles wordt gesorteerd en op datum gelegd en opgeborgen. We houden een grote stapel over die weg kan. Er komt een stapel paperassen waarvan het afhandelen langer dan twee minuten duurt. De cliënt beslist wanneer hij dat gaat doen en zet dat ook in de agenda.
 
Het organiseren van een rommelhoek of een overvolle kast gaat op dezelfde manier. Wat is het en waar hoort het thuis? De cliënt beslist wat mag blijven en die spullen worden gesorteerd. Er komt een doos met dingen die een tweede leven elders krijgen en een vuilniszak vol met dingen die stuk of verouderd zijn en waar je niemand meer een plezier mee kunt doen.
 
Ik begeleid dit proces door vragen te stellen, ideeën aan de hand te doen en moed in te spreken. Ik houd de tijd in de gaten en hou het overzicht. De cliënt komt niet in de verleiding om oude brieven te gaan zitten herlezen of het opruimproject af te breken om iets anders te gaan doen. De cliënt doet gedurende de hele sessie niets anders dan keuzes maken en ik help daarbij. Dat vergemakkelijkt het proces aanzienlijk. Zoals een cliënte met wie ik een werkkamer had opgeruimd het verwoordde: “Een extern iemand die door een dood punt heen gaat, die niet emotioneel verbonden is met de spullen, die op een doel afstevent en gewoon doorgaat; een echte ijsbreker. Geweldig. Een kamer erbij inderdaad!”
 
In veel boeken over opruimen wordt ervan uitgegaan dat iemand alleen de opruimklus aangaat. Dat heeft natuurlijk voordelen: je kunt beginnen zodra je er zin in hebt en je hoeft met niemand iets af te spreken. Het gevaar ligt dan wel op de loer dat u al snel de moed verliest, de boel terugpropt en iets anders gaat doen. Als u iemand vraagt u te helpen bij de opruimklus zal dat niet zo snel gebeuren. Zorg wel dat het iemand is die niet emotioneel verbonden is met de spullen. Vraag een vriend of vriendin en biedt aan bij hem of haar hetzelfde te doen. Stel een leuke, gezamenlijk activiteit in het vooruitzicht zoals samen eten, wandelen of een bioscoopje pikken. Veel succes!
 
Toch liever een onbekende?
Mijn naam is Babs van Hasselt. Ik ben Professional Organizer. U kunt met mij een afspraak maken voor een opruimsessie bij u thuis of op het werk. Kijk voor meer informatie op www.vanhasseltorganizing.nl of bel 06 30774264.