Tip: Wat lelijk is of kapot, mag weg.

Er komt ruimte

Verschenen in het Witte Weekblad op .. 2010

Met een beroep als het mijne kom je bij veel verschillende mensen over de vloer. Grote huizen, kleine huizen, zolders , schuren en werkkamers, ik kom overal. En ik kan u vertellen, er zit een patroon in ongeorganiseerd zijn.
Vaak is het de papierwinkel die mensen overweldigt. De administratie is verworden tot ordeloze stapels papier en uitpuilende ordners. Veel van de papieren zijn verjaard en er is geen duidelijke indeling in categorieën: rekeningen, verzekeringen, ziektekosten enz. Het uitzoeken van papieren is een tijdrovend klusje. Er zijn soms meerdere sessies nodig om het allemaal weer in het gareel te krijgen. Maar één opruimsessie is wel voldoende om al wat lucht en ruimte te scheppen.
Regelmatig stuit ik ook op volgebouwde kasten. De ordelijke indeling van weleer is dan teniet gedaan doordat er allerlei zaken naar binnen zijn geslopen die daar niet horen. Die blijven daar dan liggen zodat er op een gegeven moment geen plek meer is voor de spullen waarvoor de kast oorspronkelijk is bedoeld. Voordat men zo’n kast kan aanpakken, moet er wel eerst een andere plaats in huis worden uitgeruimd. Ieder huis heeft plekken vol spullen die nooit meer gebruikt worden en die kostbare bergruimte opslorpen. Geef ze een tweede leven of gooi ze weg, dan komt er letterlijk ruimte.
En ook een vloer blijkt heel geduldig. We zetten er even een kratje neer dat we nergens kwijt kunnen en een week later staan er twee plastic tasjes bovenop. Voor je het weet groeit zo’n kratje uit tot een berg waar je steeds om heen gaat zuigen. Losse spullen horen niet op de vloer thuis. Deze onrustplekken moeten verdwijnen, want ze vreten letterlijk energie. Onze (negatieve) aandacht wordt er steeds weer naartoe getrokken. Gevoelens van uitputting en somberheid kunnen het gevolg zijn van de voortdurende aanwezigheid van rommel. Zodra de onrustplek is opgeruimd, krijgt u daarom letterlijk weer lucht en energie.
En dat is zó belangrijk! Als alles in huis een eigen plek heeft hoeft opruimen geen probleem te zijn. Je weet immers waar het naartoe moet? Dat geeft rust. U kunt weer genieten van uw huis.
Professionele hulp bij het opruimen. Hoe werkt het?
Een Professional Organizer helpt u bij het structureren en ordenen van uw huis of werkplek. Na een eerste telefonisch contact volgt er een intakegesprek op de plaats die u georganiseerd wilt hebben. Aan het einde van het gesprek worden er afspraken gemaakt over het plan van aanpak, de kosten en de geschatte duur van de opruimsessie. Op de afgesproken dag(en) gaat letterlijk alles wat zich in de te organiseren ruimte bevindt door uw handen. U beslist wat bewaard moet blijven en wat weg kan. Wat bewaard moet blijven wordt gesorteerd. Aan het eind van de sessie wordt de ruimte opnieuw ingericht.

Nieuwsgierig geworden?
Mijn naam is Babs van Hasselt. Ik ben Professional Organizer. U kunt met mij een afspraak maken voor een opruimsessie bij u thuis of op het werk. Tevens kan ik workshops verzorgen. Kijk voor meer informatie op www.vanhasseltorganizing.nl of bel 06 30774264.