Tip: Vertel iemand over uw plan om orde op zaken te gaan stellen.

My home is my castle

Verschenen in het Witte Weekblad op 10 februari 2010

Kent u dat gevoel: dat u thuiskomt in een huis waar u eigenlijk niet wilt zijn? En dan bedoel ik niet vanwege de mensen die erin wonen, maar vanwege de wanorde die er heerst. Nu heb je wanorde en wanorde. In een georganiseerd huis betekent wanorde dat spullen niet op hun eigen plek liggen. Het kost vaak verrassend weinig tijd en moeite om een kamer die eruit zag als een grote chaos weer op orde te krijgen. In een huis zonder ordening is dat vaak een ander verhaal.

Het sleutelbegrip bij organiseren is dat alle spullen een eigen plek hebben en daar ook steeds weer naartoe gebracht worden. Als ik bij cliënten kom om een ruimte te organiseren is dat ook mijn steeds terugkerende vraag: “ Wat is het, waar wordt het voor gebruikt en wat is een goede plek om het op te bergen?” Nu blijkt in de praktijk vaak dat die goede plek door andere spullen wordt ingenomen die eigenlijk ook op een andere plaats horen. Maar daar staan weer spullen die enzovoort, enzovoort.

Dit zal veel mensen bekend in de oren klinken. Zij willen wel opruimen, maar overal ligt wat en waar moet je dan beginnen? Bij een uitgebreide opruimsessie is het dan ook belangrijk naar het grote geheel te kijken. Ik ga nooit ergens aan het werk als ik niet eerst een uitgebreide intake heb gedaan in het huis dat georganiseerd moet worden. Bij zo’n intakegesprek wil ik het hele huis zien, ook de kamers waar de cliënt wel tevreden over is. Een Professional Organizer is namelijk altijd op zoek naar ruimte, naar plekken die niet, of niet goed, benut worden.

Dat zijn vaak de plekken waar het eerst georganiseerd moet worden. Soms staan ze vol met spullen die niet meer gebruikt worden. Zo komt er ruimte voor spullen die wel regelmatig gebruikt worden maar nu geen eigen plek hebben. Het kan dus gebeuren dat we in de gangkast beginnen, terwijl u de woonkamer op orde wilt hebben.
Kom vooral niet in de verleiding om maar weer een nieuwe kast te kopen om spullen die geen plek hebben op te bergen. Door de ruimte in de bestaande kasten eerst te reorganiseren is het vaak helemaal niet nodig om een extra meubel aan te schaffen.

Wat levert organiseren u op? Ruimte in uw huis en hoofd, tijd om aan andere dingen te besteden en vaak ook geld omdat u niet steeds weer dingen aanschaft die u niet meer kunt vinden. Maar bovenal komt u dan weer thuis in een huis waarin u graag wilt zijn.

Professionele hulp bij het opruimen. Hoe werkt het?
Een Professional Organizer helpt u bij het structureren en ordenen van uw huis of werkplek. Na een eerste telefonisch contact volgt er een intakegesprek op de plaats die u georganiseerd wilt hebben. Aan het einde van het gesprek worden er afspraken gemaakt over het plan van aanpak, de kosten en de geschatte duur van de opruimsessie. Op de afgesproken dag(en) gaat letterlijk alles wat zich in de te organiseren ruimte bevindt door uw handen. U beslist wat bewaard moet blijven en wat weg kan. Wat bewaard moet blijven wordt gesorteerd. Aan het eind van de sessie wordt de ruimte opnieuw ingericht.

Nieuwsgierig geworden?
Mijn naam is Babs van Hasselt. Ik ben Professional Organizer. U kunt met mij een afspraak maken voor een opruimsessie bij u thuis of op het werk. Tevens kan ik workshops verzorgen. Kijk voor meer informatie op www.vanhasseltorganizing.nl of bel 06 30774264.