Tip: Vertel iemand over uw plan om orde op zaken te gaan stellen.

Alles gekregen van die goede Sint

Verschenen in het Witte Weekblad op 9 december 2009

Naarmate kinderen ouder worden nemen hun cadeautjes in volume af, is mijn ervaring. Een computerspelletje en een dvd nemen heel wat minder ruimte in dan een garage of een keukentje. Met het heerlijk avondje net achter de rug zullen vooral ouders met kleine kinderen zich afvragen waar ze al het nieuwe speelgoed moeten laten.

Als Sint flink heeft uitgepakt is het nog maar de vraag of er voor alle goede gaven wel een plekje te vinden is op al die overvolle kinderkamers. Prik een dag in de kerstvakantie om samen met uw kind een grote opruimdag te houden. Ik zeg bewust kind, terwijl ik weet dat de meeste gezinnen uit meer dan een kind bestaan. Toch loont het de moeite om voor elk kind een eigen opruimdag te plannen. Een kind vindt niets fijner dan de onverdeelde aandacht van vader of moeder. Probeer de andere kinderen bij familie of vrienden onder te brengen.

Zorg op de opruimdag voor een paar grote dozen. Bij het sorteren van speelgoed zal er een deel bewaard moeten blijven, een deel mag een tweede bestemming krijgen en met een deel is wellicht zo intensief gespeeld dat het maar beter weggegooid kan worden. Houd de stelregel aan dat alleen het speelgoed waar nu mee gespeeld wordt een plek krijgt op de kinderkamer. Koop voor spullen die u wilt opslaan een paar grote transparante opbergbakken en voorzie die van een duidelijk label met daarop de inhoud. Doe dit echter pas als u weet om hoeveel speelgoed het gaat.

Sorteer het speelgoed op categorie: boeken, poppen, auto’s, lego. Bedenk samen waar, en waarin,  het speelgoed het beste opgeborgen kan worden. Is uw kind nog klein, zorg dan voor voldoende opbergruimte op kindhoogte. Schaf voor tekeningen een grote kartonnen opbergmap aan bij een kantoorboekhandel. Zo’n map kan achter een deur of kast staan of onder het bed geschoven worden. Ga twee keer per jaar door de map heen en kijk wat bewaard moet worden. Span een kleurige waslijn met knijpers langs de muur om de nieuwste kunstwerken tentoon te stellen.

Maak gebruik van de muurruimte die er is. Zorg dat er zo min mogelijk op de grond komt te staan. Een kapstok met een plank erboven voor kleren die nog niet in de was hoeven, sjaals, petjes en tassen is een uitkomst. Wat wel op de grond mag staan zijn een prullenbak en een wasmand. Wen uw kind eraan om vuile was zelf in de mand te gooien. Stel een dagelijks opruimmoment in voor speelgoed, vuile kleren en spullen die de volgende dag nodig zijn.
Tip: verf een muur met schoolbordenverf. Daarop mag getekend worden.

Toch liever hulp bij het uitzoeken?
Mijn naam is Babs van Hasselt. Ik ben Professional Organizer. U kunt met mij een afspraak maken voor een opruimsessie bij u thuis of op het werk. Kijk voor meer informatie op www.vanhasseltorganizing.nl , mail naar babs@vanhasseltorganizing.nl of bel 06 30774264.

Professionele hulp bij het opruimen. Hoe werkt het?
Een Professional Organizer helpt u bij het structureren en ordenen van uw huis of werkplek. Na een eerste telefonisch contact volgt er een intakegesprek op de plaats die u georganiseerd wilt hebben. Aan het einde van het gesprek worden er afspraken gemaakt over het plan van aanpak, de kosten en de geschatte duur van de opruimsessie. Op de afgesproken dag(en) gaat letterlijk alles wat zich in de te organiseren ruimte bevindt door uw handen. U beslist wat bewaard moet blijven en wat weg kan. Wat bewaard moet blijven wordt gesorteerd. Aan het eind van de sessie wordt de ruimte opnieuw ingericht.