Tip: Vertel iemand over uw plan om orde op zaken te gaan stellen.

Rommel, wat is de achterliggende oorzaak?

Verschenen in het Witte Weekblad op 4 maart 2009

Er kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen aan een overvol huis. Dat kunnen technische zijn: u heeft meer spullen dan bergruimte of uw bergruimte is niet praktisch ingericht. De oorzaak kan ook buitenshuis liggen in een te grote werkdruk, een verhuizing, een scheiding of zorg voor ouders die hulp behoeven. Een derde mogelijkheid is dat een emotionele barrière uw overdaad aan spullen in stand houdt. Wellicht herkent u zich in één van de onderstaande typen, of in een combinatie ervan.

Zo zijn er verzamelaars die werkelijk alles nog een keer denken te zullen gebruiken. “Je weet maar nooit wanneer dit nog eens van pas kan komen” is hun motto. Zo bewaren zij jaargangen oude tijdschriften, schuren vol hout, apparaten die allang vervangen zijn en kleding waar ze niet meer in passen. Een gevoel van onzekerheid, financieel of anderszins, is vaak de achterliggende emotie bij dit type.

De uitsteller heeft altijd iets beters te doen dan opruimen en uitzoeken. Er is altijd iets anders dat vóór gaat. De opstandige heeft als kind zoveel moeten opruimen dat hij of zij er een weerzin tegenover heeft opgebouwd en het nu dus niet meer doet.

De perfectionist is altijd zo naarstig op zoek naar het perfecte opbergsysteem dat het verlammend werkt op het moment dat er opgeruimd moet worden. Wie de lat hoog legt, wil niet met een niet-zo perfecte oplossing in zee gaan.
De emotionele waardehechter heeft aan alle voorwerpen een herinnering zodat er onder geen beding afstand van gedaan kan worden. Van alle werkjes die uw kind van school meeneemt tot kerstkaarten en souvenirs.

Als u zich herkent in één of meer van bovenstaande types kan ik u vast een paar overwegingen meegeven. De verzamelaars dienen te bedenken  dat het meeste van wat we bewaren nooit meer gebruikt wordt en zouden zich moeten afvragen wat het ergste is dat er kan gebeuren als ze het wegdoen. Voor de uitsteller is het enige wat erop zit  een daad te stellen en een afspraak met zichzelf in de agenda te maken. Als opstandige moet u zich ervan bewust worden dat u niet meer thuis woont en dat u zelf de beslissingen neemt, dus ook die om op te ruimen. De perfectionist geef ik mee dat de perfecte oplossing niet bestaat. Geef het systeem dat u bedenkt eerst eens de tijd. De emotionele waardehechter moet weten dat de beste herinnering nu eenmaal in iemands hoofd zit. Houd het overzichtelijk, bewaar een paar dingen, maak eventueel een paar foto’s  en laat de rest gaan.

Het bepalen van de achterliggende redenen voor de rommel in uw leven kan een bevrijdende ervaring zijn. Ga na wat voor u geldt en ga vol goede moed het probleem te lijf. Denk erom dat elke technische fout, elke externe factor en emotionele barrière moet worden aangepakt om welk organisatiesysteem dan ook in stand te houden.

Heeft u zichzelf herkend?
Mijn naam is Babs van Hasselt. Ik ben Professional Organizer. U kunt met mij een afspraak maken voor een opruimsessie bij u thuis of op het werk. Kijk voor meer informatie op www.vanhasseltorganizing.nl , mail naar babs@vanhasseltorganizing.nl of bel 06 30774264.

Professionele hulp bij het opruimen. Hoe werkt het?
Een Professional Organizer helpt u bij het structureren en ordenen van uw huis of werkplek. Na een eerste telefonisch contact volgt er een intakegesprek op de plaats die u georganiseerd wilt hebben. Aan het einde van het gesprek worden er afspraken gemaakt over het plan van aanpak, de kosten en de geschatte duur van de opruimsessie. Op de afgesproken dag(en) gaat letterlijk alles wat zich in de te organiseren ruimte bevindt door uw handen. U beslist wat bewaard moet blijven en wat weg kan. Wat bewaard moet blijven wordt gesorteerd. Aan het eind van de sessie wordt de ruimte opnieuw ingericht.