Tip: Vertel iemand over uw plan om orde op zaken te gaan stellen.

Professionele hulp bij het opruimen

Verschenen in Witte Weekblad op 2 april 2008

Kent u dat ongemakkelijke gevoel dat u bekruipt als er overal in huis klussen liggen te wachten? Als u voortdurend op zoek bent naar sleutels, papieren voor de verzekering of dat formulier dat gisteren al ingeleverd had moeten worden?

Een huishouden dat loopt als een geoliede machine, wie wil dat niet? Een goede organisatie zorgt immers voor rust en ruimte in huis èn hoofd? Veel mensen zijn het overzicht in hun huis helemaal kwijt. De behoefte om op te ruimen is er wel, maar vaak weet men niet meer waar te beginnen.

Veel mensen leggen de schuld voor het ontstaan van de rommel bij zichzelf. “Ik ben nu eenmaal chaotisch”, verzuchten ze.

Maar in veel gevallen is er een andere oorzaak aan te wijzen. Dat kan een technische zijn: u heeft meer spullen dan bergruimte of uw bergruimte is niet praktisch ingericht. De oorzaak kan ook buitenshuis liggen in een te grote werkdruk, een verhuizing, een scheiding of zorg voor ouders die hulp behoeven. Ook kan het zijn dat u moeilijk spullen weg kunt doen of voor uzelf de lat te hoog legt.

Wellicht bent u al vaak begonnen met opruimen, maar zakte u de moed in de schoenen. Of het lukte u niet om de boel op orde te houden. Met het inschakelen van een Professional Organizer ligt een oplossing binnen handbereik. Organiseren is een vaardigheid die iedereen onder de knie kan krijgen.

Na een eerste telefonisch contact kom ik bij u thuis om de situatie in ogenschouw te nemen. Samen met u onderzoek ik de achterliggende oorzaken. Aan het eind van het gesprek maken we een plan van aanpak en leggen we een dag of dagen in de agenda vast.

Op de afgesproken dag beginnen we op tijd. In de te organiseren ruimte gaat letterlijk alles wat zich daarin bevindt door uw handen. Wat wilt u bewaren, waarvan wilt u afstand doen? De spullen die u wilt bewaren worden gesorteerd. Voor wat weggaat en nog waardevol is, kan ik u tips geven voor een nieuwe bestemming. Aan het eind van de sessie wordt de ruimte opnieuw ingericht.

Nieuwsgierig geworden?
Mijn naam is Babs van Hasselt. Ik ben Professional Organizer. Heeft u een vraag of wilt u een afspraak maken voor een opruimsessie bij u thuis of op uw werk, kijk dan op www.vanhasseltorganizing.nl of bel 06 30774264. Ook bestaat de mogelijkheid om een workshop te volgen.

Tip van de week:
Bewaar nooit tijdschriften om dat ene artikel dat erin staat. Scheur het eruit en stop het in een doorzichtige map en geef het een naam. Bewaar artikelen op onderwerp bij elkaar in een ordner, een tijdschriftcassette of een hangmappensysteem.

Volgende keer bespreek ik het opruimen van uw kelderbox, schuur of garage.