Tip: Afstand doen van je spullen is een manier om emotionele ballast kwijt te raken.

Klantreacties

Carola (voor onderstaand verslag is door de betrokkene toestemming verleend)
Bij een opruimsessie bij Carola thuis werden de schuur en de zolder aangepakt. Alle spullen op zolder werden uitgezocht. Er werden drie categorieën gemaakt: 1 Bewaren, 2 Tweede Leven Geven en 3 Afdanken.  Deel 1 werd deels op de vliering opgeslagen in duidelijk gelabelde dozen, deels in een open kast op zolder ingedeeld. De vloer kwam helemaal vrij en de nieuwe plannen voor de zolder konden gerealiseerd worden. Deel 2 werd dezelfde dag nog naar de plaatselijke Kringloopwinkel gebracht. Deel 3 ging dezelfde dag naar het plaatselijke station voor afvalverwerking. Resultaat: alleen wat er echt toe deed, bleef  over. De beslissingen hierover werden genomen door Carola, haar man en haar kinderen. De schuur onderging eenzelfde behandeling. Aan het eind van de dag werd de schuur opnieuw ingericht

Een week of wat na deze sessie ontving ik een kaartje waar ik de volgende zinnen uitlicht:
“We genieten nog erg van onze opgeruimde zolder en af en toe pakken we er nog een stukje bij. Vooral onze dochter blijft heel verrassend bezig: ze heeft haar hele kast opnieuw geordend. Ze ziet ineens hoe het óók kan!”

Naschrift van Babs:
Twee ruimtes in één dag afwikkelen kan alleen als er genoeg handen zijn. In dit geval had de echtgenoot van Carola zich in de ochtend alleen met de schuur bezig gehouden, zodat wij ons helemaal op de zolder konden richten. Een dag organiseren begint ’s ochtends om 8.45 en kan uitlopen tot 18.30. Dat was hier het geval. De onderbrekingen voor koffie, lunch en thee zijn kort. Er is werk aan de winkel.

De twee dochters van het echtpaar hadden mijn komst met gemengde gevoelens gadegeslagen: hier kwam een mevrouw die waarschijnlijk al hun speelgoed weg ging gooien. Toen bleek dat er niets wegging zonder toestemming werden ze enthousiast en gingen vast op hun eigen kamers aan de slag.


Marjan (voor onderstaand verslag is door de betrokkene toestemming verleend)
Marjan had een werkkamer waar ze niet meer graag zat. De vloer en het zitbankje waren langzaamaan dichtgeslibd met stapels papier. Op de overloop in de gang was een diepe kast die volstond met spullen. In een opruimsessie van één dag werd de kast uitgezocht en opnieuw ingericht. Eén plank werd vrijgehouden. In de werkkamer werden de stapels papier blaadje voor blaadje uitgezocht. Wat bewaard moest blijven werd op categorie gesorteerd, in plastic mappen gedaan met een duidelijk label erop. De mappen gingen vervolgens in ordners en/of tijdschriftcassettes. Wat nog afgehandeld moest worden, kwam op een stapel Direct afhandelen. Een deel van de papieren viel onder het kopje archief en kon op de vrijgekomen plank in de gangkast worden opgeslagen. Wat onder handbereik moest blijven, werd in de werkkamer op de vrijgekomen planken neergezet. Heel veel papier kon ook weg en werd de volgende dag naar het station voor afvalverwerking gebracht. Aan het eind van de dag was de vloer weer helemaal vrij en kon er weer op de bank gezeten worden.

Ook Marjan stuurde mij een reactie:
“…. Een extern iemand die door een dood punt heen gaat, die niet emotioneel verbonden is met de spullen, die op een doel afstevent en gewoon doorgaat; een echte ijsbreker. Geweldig. Een kamer erbij inderdaad!”

Naschrift van Babs:

Papieren uitzoeken is tijdrovend werk. Voor je het weet creëer je alleen maar weer nieuwe stapels die je vervolgens na een half jaar weer uit gaat zoeken etc. etc. De Organizer is hier degene die het overzicht houdt; de cliënt houdt zich alleen maar bezig met uitzoeken. Vaak kun je een papierstroom in drie delen opsplitsen: nog af te handelen, bewaren onder handbereik, archiveren. Een archief hoeft vaak helemaal niet in de werkruimte te staan.

Bij het opruimen van een werkkamer brengt een Organizer verschillende soorten opbergmapjes en labels mee. Deze worden tijdens de opruimsessie gebruikt en zijn inbegrepen bij de kosten van de sessie. De cliënt zelf beslist vervolgens op welke manier de uitgezochte en gelabelde papieren opgeslagen gaan worden, in ordners, tijdschriftcassettes of archiefdozen. Per categorie een andere kleur, of juist alles in dezelfde kleur? Dat zijn de leuke beslissingen die genomen moeten worden als het zware werk van het uitzoeken is gedaan.